خرید از سراسر دنیا


» شرایط مناسب برای گل دهی کاکتوس

شرایط مناسب برای گل دهی کاکتوس

شرایط مناسب برای گلدهی کاکتوس


۱- خواب زمستانی کاکتوس

یکی دیگر از عوامل که سبب گلدهی می شود، به خواب رفتن گیاه و طی دوران خفتگی می باشد. اغلب کاکتوس ها به خاطر به هم خوردن سیستم فصلی و زندگی در دمای بالا به صورت مداوم، به خوبی رشد نمی کنند و گل نمی دهند. این گیاه به یک شوک دمایی نیاز دارد و باید حس کند که زمستان آمده است، به همین دلیل در فصل زمستان که فصل استراحت است، گیاه به مدت ۱ تا ۳ ماه در دمای ۵ تا ۱۲ درجه سانتیگراد و در محیطی سرد با توجه به گونه گیاه دمای مورد نظر فرق دارد که نور کمتری نیز دارد، نگهداری می شود.

گیاهی که به خواب می رود به آب کمی نیاز دارد؛ آب یاری یک بار در ماه برای آن که گیاه از بین نرود کفایت می کند. در این مدت گیاه رنگ پریده و چروک می شود و برگ های آن زرد می شود که این کاملا طبیعی است و با شروع فصل رشد مجددا تازه می شود.

۲- کوددهی کاکتوس

گیاهانی که با وجود داشتن تمام شرایط گل نمی دهند به احتمال زیاد مواد غذایی کافی ندارند که بهتر است از کودهایی با ازت پایین و پتاس و فسفر بالا به میزان یک بار در ماه و در فصل رویش استفاده کرد.کود ورمی کمپوست و کود گوسفندی پوسیده بهترین کود برای گیاه کاکتوس می باشند و در صورت استفاده از کودهای گیاهان آپارتمانی، نصف میزان درج شده در بروشور را پای گلدان بریزید.

۳- خاک مناسب کاکتوس

کاکتوس برای رشد، سلامتی و گلدهی به خاک غنی با زهکشی مناسب نیاز دارد؛ ترکیب این خاک باید به گونه ای باشد که سریع خشک شود و آب را در خود نگه ندارد تا گیاه نفس بکشد. همچنین وجود منفذ در خاک بسیار مهم است و به همین دلیل ماسه در ترکیب خاک نقش مهمی دارد.

۴- سن گیاه کاکتوس

یکی از مهم ترین عوامل گلدهی بلوغ گیاه است، یعنی گیاه قابلیت گلدهی داشته باشد. سن بلوغ در انواع کاکتوس متفاوت است و برخی از آن ها مانند گونه مامیلاریا حدود ۲ تا ۳ سالگی و گونه سفالوسرئوس یا همان اولدمن یا کاکتوس پیرمرد حدود ۵۰ تا ۶۰ سالگی گل می دهند. گیاهان نیز مانند انسان ها دو نوع بلوغ دارند؛ بلوغ فیزیولوژی تولید تمامی هورمون هاو بلوغ رویشی افزایش سایز گیاه به حدی که گل بدهدکه اغلب کاکتوس ها به خاطر نداشتن فصل خواب دیرتر رشد می کنند و بلوغ رویشی گیاه به مراقبت شما بستگی دارد.

۵- نور مورد نیاز کاکتوس

کاکتوس در فصل رشد به قرار گرفتن در نور فراوان برای مدت ۳ الی ۴ ساعت در روز نیاز دارد؛ کمبود نور باعث می شود گیاه به خوبی رشد نکند، باریک و کشیده شود و در فصل بهار و تابستان گل ندهد یا گلدهی آن کم شود، همچنین نور کم باعث می شود کاکتوس خار نداشته باشد. هرچند این گیاه عاشق نور است اما نور شدید آفتاب به آن آسیب وارد می کند که بهتر است فیلتر شود؛ به عنوان مثال در تابستان و زمانی که هوا خیلی گرم است، آن را داخل اتاق و پشت پنجره جنوبی قرار دهید.

۶- آب یاری گیاه کاکتوس

این گیاه مانند سایر گیاهان آپارتمانی به آب فراوان احتیاج ندارد. آب فراوان تعادل هورمونی گیاه را به هم می زند، پوسیدگی ساقه و ریشه را به دنبال دارد، باعث رشد قارچ و بیماری گیاه می شود، گیاه را از فاز زایشی به رویشی سوق می دهد، توانایی گلدهی گیاه را از او می گیرد و باعث مرگ گیاه می شود. در مجموع آب یاری زیاد خطرناک تر از آبیاری کم است آب یاری منظم و هر هفته یک بار برنامه خوبی است.بهترین زمان آب یاری وقتی است که سطح خاک کاملا خشک شده باشد و بهتر است آب را به صورت افشانه ای بر روی گیاه نریزید چون ضربه وارده ممکن است به گیاه آسیب وارد کند.



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده