دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» کاشت و نگه داری گل نرگس

کاشت و نگه داری گل نرگس

کاشت و نگه داری گل نرگس

نرگس گل زيبایی است كه عطر و بوی فريبنده‌ای دارد، گل خاطره‌ها و يادهاست و با لطافت و بخشندگی خاص خود از گذشته های دور، سرمای زمستان را قابل تحمل تر می كند.نه تنها شكل خاص و منحصر به فرد اين گل چشم را می نوازد بلكه گفته می شود نرگس زارهای شهر بهبهان در استان خوزستان آن چنان پربار بوده‌اند كه در فصل گلدهی رنگ يک دست سفيد و زرد، موجی از لطافت را دركوی و برزن می پراكنده و از فاصله‌های دور عطر اين نرگس‌زارها استشمام می شده است. همين طور حوالی شهر كازرون در استان فارس و حاشيه‌های درياچه پريشان، ميزبان اين گل بوده و هستند. شايد يكی از دلايلی كه اين گل جايگاه ويژه‌اي در ادبيات، افسانه‌ها و قصه‌های ايران‌زمين دارد همين پهنه گسترده رشد آن در اين سرزمين باشد. باغچه را هيجان انگيز كنيد

نرگس شيراز و نرگس شهلا دو نوع عمده نرگس‌های ايران هستند. باقی نرگس‌ها هم در طيفی از رنگ‌های سفيد تا نارنجی ديده می شوند. جالب است بدانيد شيپور وسط اين گل كه معمولا از گلبرگ‌ها چند درجه پررنگ‌تر است در واقع بخشی از پرچم تغييرشكل داده آن است. نرگس حتی نسبت به زنبق هم به سرما مقاوم‌تر است.

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

 گلی به قدمت اساطير كهن،اگر بخواهيد با گل‌هاي پيازی به استقبال بهار برويد، می توانيد باغچه‌تان راقسمت‌بندی كنيد. گل‌های پيازی در زمان‌های مختلفی گل می دهند. نرگس خودش به تنهایی چند گونه دارد كه می تواند در زمان‌هاي مختلف گل دهد اما دو گونه آن كاملا در دسترس هستند. نرگس شيراز كه عطر و بویی منحصر به فردی دارد، معمولا اواخر پاييز تا اواسط بهار گل مي‌دهد و نرگس‌ شهلا كه شيپور بزرگي در وسط دارد و گل برگ‌هایش طيفی از رنگ زرد است از اواخر زمستان تا اوايل بهار مهمان باغچه‌ها ست. گل نرگس در پاییز شکوفا می شود که بهترین روش کاشت آن در گلدان می باشد در این مقاله ما شما را به روش کاشت این گل دعوت می کنیم. بهترین راه کاشت گل نرگس در یک گلدان است که در فضای آزاد نگه داشته شود تا گل به صورت طبیعی در پاییز شکوفه بدهد، زیرا گیاه نرگس می‌تواند تا دمای 12- درجه‌ی سانتی‌گراد را تحمل کند. در مقاله‌ی زیر راه‌هایی برای کاشت گل نرگس در محیط داخل و خارج را می توانید یاد بگیرید.نرگس یکی از آسان‌ترین گیاهانی است که می توان آن را به شکوفه واداشت. این گل‌های زنبق مانند، بسیار رنگارنگ و پرجلوه هستند. شما می توانید پیاز این گیاه را به قیمتی ارزان تهیه کرده و آن ها را در هر زمانی از سال، به گل دادن مجبور کنید.

 دستورالعمل‌های خرید پیاز و کاشت گل نرگس

پياز را چطوری انتخاب كنيم اگر در كار كاشت گياهان پيازی مبتدی هستيد، نرگس براي شروع بهترين گزينه است چراكه كاشتن پياز آن تا زمان گل دادنش مراحل قابل انجامی دارد و اگر در انتخاب پياز دقت كافی داشته باشيد، خيلی هم باصرفه است. در زمان مناسبی در فصل پاييز پياز نرگس را بخريد. هرچه پياز آن بزرگ‌تر باشد گل شما بزرگ‌تر خواهد شد. دقت كنيد پيازی كه انتخاب مي‌كنيد، هيچ‌گونه بريدگی، خراش يا دندانه نداشته باشد. پيازهاي نرگس دو جور هستند يک مدل طوری است كه فقط يک نوک دارد كه حرفه‌ايی ها به آن دماغه هم می گويند و مدل ديگر دو دماغه دارد. هر دماغه، يک ساقه و گل می دهد و متخصصان امر معتقدند پيازهاي دو دماغه‌ایی گل‌هایی درشت‌تری هم مي‌دهد. پس اگر اين پيازها گيرتان آمد، انتخاب بهتری است. پياز بايد ريشه داشته باشد اما نبايد از بالایی آن ساقه‌ایی سبز شده باشد. اگر نمی خواهيد پياز را فورا بكاريد، يخچال محل خوبي برای نگه داری آن است اما يادتان باشد كه اگر در محلی كه پيازها را نگه می داريد گاز اتيلن به هر نحو ممكن وجود داشته باشد، پياز نرگس بی بار شده و گلدهی هم در آينده دچار مشكل می شود. یک گلدان سفالی بهترین گزینه برای کاشت پیاز نرگس است.

چه نوع خاكی می خواهد

نرگس از جمله گل‌هاي پيازی است، گل‌ها و گياهان پيازی خاک های سنگين و رسي را دوست ندارند و بيشتر خاک سبک را می پسندند. اگر خاک باغچه يا گلدان‌تان رسي است، كمي شن با آن مخلوط كنيد تا زهكشی خوبي پيدا كند. البته كودهاي حيوانی هم برای باغچه مناسب است. ورمی كمپوست براي گلدان‌هایی كه داخل آپارتمان قرار می گيرند، كود مناسبی است.

 نرگس، آب ياري زياد را دوست ندارد اگر در اين كار افراط كنيد، برگ‌هایش بيش از حد بزرگ شده و گل نمي‌دهد. متخصصان معتقدند اين گياه برای گل دادن بهتر است كمي خشکی ببيند. يادتان باشد در هوای سرد ماندگاری اين گل بيشتر است و دمایی بالاتر سبب مي‌شود كه گل‌ها زودتر پژمرده شوند. درست است كه نرگس به هوای سرد احتياج دارد اما برای گلدهی به نور خورشيد در بعضی از ساعات روز نیاز دارد. توليدكنندگان عمده نرگس، گل‌ها را به‌طور معمول در مرحله گردن غازی از انتهای ساقه می برند و برای فروش به بازار می فرستند.

 در زمان مناسبی در فصل پاییز پیاز نرگس را بخرید. هرچه پیاز آن بزرگ‌تر باشد گل شما بزرگ‌تر خواهد شد. پیازهایی که هیچ‌گونه بریدگی، خراش یا دندانه ندارند را انتخاب کنید. پیاز باید ریشه داشته باشد، اما نباید از بالای آن ساقه سبز شده باشد. اگر پیاز فورا کاشته نشود می‌تواند در یخچال نگه‌داری شود.

 یک گلدان انتخاب کنید. کسانی که پیاز را جداگانه خریداری می‌کنند باید گلدان مناسبی را برگزینند. گلدان باید سنگین باشد زیرا زمانی که گیاه شکوفه بدهد، بالای آن سنگین شده و می‌تواند یک گلدان سبک را واژگون کند. پیاز نرگس باید به خوبی بتواند خشک شود، بنابراین نیاز به حداقل یک سوراخ در کف گلدان برای تخلیه‌ی آب هست. سایز گلدان مهم است. برای کاشت یک پیاز، گلدان باید حداقل 18 سانتی‌متر عمق داشته و عرض آن حداقل 5 سانتی متر از پهن‌ترین قسمت پیاز بزرگ تر باشد.مقداری آب ولرم در یک کاسه ریخته و ریشه‌ی پیاز را به مدت 2 ساعت در آن غوطه‌ور کنید. همه‌ی پیاز را داخل آب قرار ندهید، تنها قسمت انتهایی آن کافی است. این کار پیامی را به پیاز می‌رساند که وقت رشد کردن است. این کار را قبل از کاشت در گلدان انجام دهید.

 گلدان را تا نیمه با خاک گلدان پر کنید. پیاز را با ریشه در زیر خاک قرار دهید. اطراف پیاز را با خاک پر کرده و خاک را دور آن محکم کنید. یک سوم از قسمت بالای پیاز را بیرون از خاک بگذارید. پیاز را به خوبی آب بدهید. گلدان را در جایی گرم در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. نور خورشید باعث فعال شدن پیاز می شود. تا زمانی که ساقه شروع به رشد کند به آن آب ندهید. این ممکن است 2 یا 3 هفته و یا بیشتر طول بکشد.بعد از شروع رشد ساقه، هر زمان که حس کردید خاک خشک است به آن آب بدهید. هر دو هفته با دادن محلول آب و کود گیاهان خانگی به گیاه آن را تقویت کنید. گیاه را بچرخانید تا ساقه‌ی آن صاف قرارگرفته و اگر گیاه در حال خم شدن بود یک چوب بامبو در کنار آن قرار دهید.

 گلی به قدمت اساطير كهن

گلدان را تا نيمه از خاک پر كنيد طوری كه دوسوم پياز زير خاک قرار بگيرد. خاک را دور پيازها محكم كنيد. حالا می توانيد آن را آبياری كنيد و در جایی گرم در زير نور مستقيم خورشيد قرار دهيد. در طول دو تا سه هفته آينده، پياز شروع به رشد مي‌كند. تا زمانی كه ساقه‌ها از خاک سر نزده‌اند ديگر به آن آب ندهيد. پس از شروع رشد ساقه بايد تا حدی به آن آب دهيد كه گلدان هرگز كاملا خشک نماند. در اين مدت می توانيد تا باز شدن گل‌ها هر دو هفته يک بار به گلدان كود تقويتی همراه آب بدهيد. اجازه ندهيد ساقه‌ها كج رشد كنند از يک قيم استفاده كنيد. زمانی كه گياه گل داد، گلدان را از زير آفتاب مستقيم‌ برداريد. 

 خاصيت شفابخشی دارد

در مورد عطر گل نرگس گفته شده كه خاصيت شفابخشی دارد البته اين مسئله از نظر علمي ثابت نشده و حتی ممكن است تلقينی باشد اما در اين كه عطر نرگس شاداب‌كننده است شكي نيست. اين روزها خيلي می شنويم كه عطر نرگس براي مخاط و سينوس‌ها مفيد است يا از سرماخوردگی جلو‌گيری مي‌كند. حتی ذكر شده كه اين عطر می تواند همراه خون وارد سلول‌های مغزی شود.

 اين كه رايحه‌های خوش می تواند روی كاركرد مغز اثر مثبت بگذارد از نظر روانی كاملا تاييد شده است اما چند و چون آن هنوز از نظر علمي مشخص نيست. در كشورهای غرب اروپا، از شرق اسپانيا و پرتغال گرفته‌تا به آلمان و انگلستان و نرگس به صورت خودرو می رويد. اين گل در كشور ولز به عنوان گل ملی شناخته شده است.  نرگس شيراز و نرگس شهلا دو نوع عمده نرگس‌های ايران هستند

 نرگس در یونان باستان

نرگس در ادبيات يونان باستان، علاوه بر زيبایی خودشيفتگی را هم به ياد می آورد. در اساطير يونان، نارسيس كه در واقع همان نرگس خودمان است، نام پسری خودشيفته بود كه از عشق چيزی نمی فهميد. خدايان براي تنبيه او چاره‌ایی انديشيدند به اين ترتيب كه به‌طور اتفاقی باعث شدند او خود را در آب چشمه‌ایی ببيند و يک دل نه صد دل عاشق تصوير خود شود. از آنجایی كه امكان وصال نداشت، روز به روز ضعيف‌تر و نحيف‌تر شد تا سرانجام جان سپرد. گفته می شود كه در حوالی همان چشمه اولين گل‌های نرگس سر برآورده‌اند.

 آيا گل نرگس سمی است،اين گل زيبایی زرد و سفيدرنگ كه در وصف زيبايی اش هرچه بگوييم كم گفته‌ايم، اگر به مقدار زياد خورده شود، جز سمی ترين گياهان جهان است. پياز و برگ‌ها، آلكالوئيد‌هاي سمی دارند، پس مراقب باشيد كه پياز آن توسط بچه‌ها خورده نشود. تهوع، دل پيچه و اسهال از عوارض خوردن اين پيازهاست. موادی كه از ساقه‌هاي نرگس ترشح مي‌شود براي ديگر گل‌های شاخه بريده هم مثل رزها، ميخک، فريزيا و لاله مضر است. به طور معمول بسياري از گل‌ها ممكن است با هم نسازند، نرگس هم از آن جور گل هاست كه در يک گلدان نمی تواند با هر گل پيازی ديگری سازگار باشد. نکات و هشدارها

یک گلدان سفالی بهترین گزینه برای کاشت پیاز نرگس است. این گلدان را می‌توانید با پیچیدن فویل‌های گل یا پارچه در اطرافش تزیین کنید. زمانی که گیاه شکوفه زد آن را از زیر نور مستقیم بردارید. این کار زمان شکوفه دادن را طولانی تر می‌کند.پیاز نرگس را در یخچالی که در آن سیب دارید قرار ندهید. اگر این دو در مجاورت هم قرار داده شوند، سبب می‌شود پیار بی‌بار شده و شکوفه ندهد. در حین کاشت، همه‌ی پیاز را با خاک نپوشانید. بالای آن اگر پوشانده شود فاسد خواهد شد. پیازهای کاشته شده را در محل سرد قرار ندهید. این کار رشد را کم کرده یا کاملا مانع رشد می‌شود. این گیاه برای رشد به دمای 21 درجه‌ی سانتی گراد یا بیشتر نیاز دارد.

 برای كاشتن پياز نرگس يک گلدان سنگی يا سفالی انتخاب كنيد. آينده نگر باشيد چون نرگس‌ها در مرحله به اصطلاح گردن‌غازی، ممكن است يكک طرفه شوند و همين شكل باعث مي‌شود گل‌ها به يک سمت باز شوند و اگر گلدان سبک باشد آن را واژگون می كنند. مثل همه گل‌های ديگر بايد كف گلدان سوراخ يا سوراخ‌هايی برای عبور آب اضافی و زهكش داشته باشد. گلدانی با عمق 18 سانتی متر مناسب است و بايد عرض گلدان طوری باشد كه وقتی پيازها كاشته می شوند از هر طرف پنج سانتی متری از ديواره گلدان فاصله داشته باشند. قبل از هر كاری بهتر است پيازها در آب ولرم حدود دو ساعتی غوطه ور باشند. البته بايد دقت كنيد فقط انتهای پياز در آب قرار بگيرد. قرار دادن كل پياز در آب، سبب پوسيدن پياز می شود. اين كار به پيازها پيام می دهد كه وقت رشد كردن است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده