خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» نحوه نگه داری و تکثیر گل آگلونما

نحوه نگه داری و تکثیر گل آگلونما

نحوه نگه داری و تکثیر گل آگلونما

تعدادی از گیاهان هستند که جایگاه ویژه و شناخته شده تری در بین ما ایرانی ها دارند و در منازل بیشتری دیده می شوند. گیاه آگلونما یکی از مقاوم ترین‌گیاهان آپارتمانی می باشد 

نام گیاه: آگلونما

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

نام انگلیسی: Chinese Evergreen

نام علمی: Aglaonema Commutatum

خانواده: Araceae شیپوری

منشا: جنگل های انبوه گرمسیری و مرداب های جنوب شرقی آسیا

 گل آگلونما،قبل از هر توضیحی باید بدانید که نام بردن گل آگلونما به عنوان گیاه اصلی اشتباه است؛ چرا که گل مفهوم متفاوتی دارد و اسم گیاه مناسب است. اغلب گیاهان آپارتمانی از دسته گیاهان همیشه سبز هستند و آگلونما هم در این دسته قرار می گیرد. گیاه آگلونما را که ببینید به ظاهر مدیترانه ای آن کاملا پی می برید. آگلونما در برابر سایه و کم آبی مقاوم است و ارتفاعی نسبتا کوتاه دارد. 

 آگلونما قرمز

برگ های ابلق آگلونما ساقه های کوتاهی دارد که از سطح خاک بیرون زده اند. برگ ها حدود ۲۰ سانتیمتر طول و ۱۰ سانتیمتر پهنا دارند، نیزه ای شکل بوده و به سمت پایین خم شده است. در برخی گونه ها رگه های قرمز هم درون برگ ها دیده می شود.

 

درون برگ های آگلونما قرمز رگه های قرمز هم درون برگ ها دیده می شود

 نور و دمای مورد نیاز برای آگلونما

در شرایط ایده آل نور غیرمستقیم و متوسط رشد مناسب و سلامت آگلونما را تضمین می کند. ولی باید بدانید که آفتاب مستقیم مورد پسند آگلونما نیست. پنجره رو به شمال برای آگلونما انتخاب بهینه محسوب می شود. آگلونما به دلیل منطقه بومی خود یعنی مناطق گرمسیری، نمی تواند دمای پایین زمستانی را تحمل کند و حداقل دمای قابل تحمل آن ۱۰،۱۵ درجه سانتی گراد است. آگلونما را در مکان های تاریک و در کنار شوفاژ یا وسایل گرمایشی نگه داری نکنید.

 در شرایط ایده آل نور غیرمستقیم و متوسط رشد مناسب و سلامت آگلونما را تضمین می کند

 آب یاری برای آگلونما

برای آبیاری آگلونما باید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود. در فصل سرد یعنی پاییز و زمستان، میزان آب یاری کمتر می شود و رشد آگلونما هم کندتر است. آگلونما به دلیل منشا خود نیاز به هوای مرطوب دارد، بنابراین بهتر است اسپری برگی را هر روز انجام دهید.

 خاک مناسب گیاه

خاک مناسب برای آگلونما مخلوط خاک گلدانی: خاک برگ، ماسه، پیت و خاک باغچه است. خاک غنی از نمواد آلی مانند خاکبرگ برای این گیاه خبر خوبی است.

 تغذیه و کوددهی

در فصل رویش یعنی بهار و تابستان که رشد آگلونما بیشتر است می توانید هر دو هفته یکبار از کود مایع رقیق برای تغذیه گیاه استفاده کنید. کود مورد نیاز به اندازه ۲ گرم در لیتر کافی است.

 نکاتی برای نگه داری از گیاه

زمانی که حس کردید حجم زیادی از گلدان را ریشه آگلونما پر کرده، وقت آن رسیده که گلدان را تعویض کنید. معمولا هر سه سال یکبار برای تعویض گلدان آگلونما مناسب است.

ممکن است با رشد زیاد آگلونما برگ ها بیشتر از حد معمول آویزان شوند. در این صورت آنها را به چند دسته تقسیم کرده و دور روزنامه بپیچید تا به حالت اولیه بازگردند.

 برای تمیز کردن گیاه می توانید با استفاده از اسفنج و آب ولرم برگ ها را پاک کنید. استفاده از هرگونه مواد شیمیمایی باعث گرفتن روزنه های برگی می شود و تنفس گیاه را مختل می کند.

شیره گیاه آگلونما مقداری سمی است و بهتر است در حین دست زدن به آن احتیاط کنید.

 تنوع برگی آگلونما

 گیاه پزشکی و درمان بیماری

اگر برگ آگلونما پژمرده است و یا نوک برگ قهوه ای شده بدانید که رطوبت گلدان به اندازه کافی تامین نمی شود.

اگر برگ ها پیچیده است یا لبه های آن موجدار شده، دمای هوای محیط سرد است.

 اگر می بینید که روی برگ های آگلونما لکه های سفیدی وجود دارد یا رنگ و روی زردی پیدا کرده، علت آن کنه، شته، حشرات ریز و بطور کلی آفت هستند. سم مالاتیون را از فروشگاه کشاورزی تهیه کنید و به اندازه ۲ گرم در لیتر آن را در آب رقیق کنید. غبارپاشی سم رقیق شده را هفته ای یکبار ادامه دهید تا کنه ها از بین بروند.

این نکته را هم بدانید که یکی از عوامل زردی برگ ها آبیاری بیش از اندازه است.

 اگر برگ های آگلونما پیچیده است یا لبه های آن موجدار شده، دمای هوای محیط سرد است

 تکثیر آگلونما

برای تکثیر آگلونما بهتر است که در فصل بهار یا تابستان دست به کار شوید. تکثیر آن از طریق قلمه انجام می شود و کار بسیار ساده اس است. هم می توانید ساقه بدون برگ را درون بستر سبکی مانند ماسه بادی قرار دهید و هم قلمه ساقه برگدار را درون بستر جدید بکارید.

گاهی جوانه های جدید از سطح خاک خارج می شود که می توانید از آنها برای تکثیر استفاده کنید. اگر می خواهید این جوانه ها را به گلدان جدیدی منتقل کنید مراقب باشید ریشه ها هوا نخورند و خاک فشرده باشد.

کاشت بذر هم یکی از روش های تکثیر آگلونما است و در این صورت کاشت بذر باید در بهار صورت گیرد.

برای تکثیر آگلونما می توانید تقسیم ریشه هم انجام دهید، این روش در فصل بهار انجام می شود.

برای تکثیر آگلونما بهتر است که در فصل بهار یا تابستان دست به کار شوید

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده