خرید از سراسر دنیا


» آشنایی با گل اسپاتی فیلوم و نحوه نگهداری از آن

آشنایی با گل اسپاتی فیلوم و نحوه نگهداری از آن

آشنایی با گل اسپاتی فیلوم و نحوه

نگهداری از آن 


 اسپاتی فیلوم بومی مناطق گرمسیری آمریکا و جنوب شرقی آسیا و در حدود ۴۰ گونه دارد

که معروف ترین آنان Spathiphyllum wallisii است

که به عنوان گیاهی گلدانی و آپارتمانی طرفداران بیشماری دارد.

گیاهی چند ساله و علفی با برگساری همیشه سبز است که گل های سفید رنگی زینت بخش آن می‌شود.

برگ های اسپاتی فیلوم سبز براق و نوک تیز است. گیاه به ارتفاع کل ۴۵،۶۰ سانتی متر می رسد. توجه کنید که تمامی قسمت های این گیاه در صورت مصرف و خورده شدن سمی هستند.

گل های این گیاه معمولا در اواخر زمستان و در طی فصل بهار و تابستان شکل می گیرد و عمر نسبتا طولانی از چهار تا ده هفته دارد.

حتی ممکن است که در طی سال دو مرتبه شاهد گلدهی این گیاه باشیم.


آبیاری


در طی تابستان به آبیاری و غبارپاشی منظم نیاز دارد.

خاک گلدان نباید خشک شود و همیشه باید مرطوب نگه داشته شود اما این به معنی خیس و غرقاب شدن خاک نیست

محیط خیس و آبیاری بیش از اندازه موجب پژمردگی حاشیه برگ ها و سپس تمامی برگ و افتادن برگ ها و گاهی سوختن و سیاه شدن نوک و حاشیه برگ ها خواهد شد.

توجه داشته باشید که اسپاتی فیلوم در محیط های پر نور به آبیاری بیشتر و در محیط هایی با نور کمتر به آبیاری کمتر نیاز دارند.

بهترین راه بررسی سطح خاک گلدان است زمانی که سطح خاک تا عمق ۲٫۵ سانتی متری در حال از دست دادن رطوبت است باید گیاه را آبیاری کرد.

با رسیدن زمستان و کاهش نیاز گیاه به آب باید آبیاری را کاهش داد.

در طی فصول گرم فراهم کردن رطوبت محیط به رشد و شادابی این گیاه کمک می‌کند.

کمبود رطوبت محیط از جمله دلایل قهوه ای شدن برگ های این گیاه است بنابراین علاوه بر غبارپاشی روزانه گیاه می‌توان یک عدد زیرگلدانی را از سنگریزه پر کرد


سپس تا نیمه دیواره زیرگلدانی در آن آب ریخت و گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار داد توجه داشته باشید که کف گلدان گیاه به هیچ عنوان با سنگریزه ها در تماس نباشد.

آب داخل زیرگلدانی به تدریج تخلیه شده و رطوبت بیشتری در هوا شکل خواهد گرفت.


دما

دمای محیط نگهداری باید همیشه بالای ۱۳ درجه سانتیگراد باشد. دمای ۱۵.۲۳ درجه سانتیگراد برای این گیاه بهترین است و دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد البته به شرط آبیاری و غبارپاشی منظم تحمل می کند.

دمای بیش از اندازه محیط از جمله دلایل پیچش و سوختگی برگ ها است.


نور

اسپاتی فیلوم گیاهی سایه دوست است. محیط باید از نوری میانه و معتدل برخوردار باشد و باید آن را از اشعه مستقیم آفتاب دور نگه داشت زیرا نور مستقیم منجر به سوختن قسمت هایی از پهنه برگ و همچنین گلدهی اندک و پراکنده گیاه و خواهد شد.

نور کم محیط موجب پیچش، رنگ پریدگی و نازکی برگ ها بخصوص برگ های جوان و کاهش گلدهی و همچنین ریز شدن گل ها می شود.

پنجره های رو به شمال و یا غرب در خانه مکان های مناسبی برای نگهداری این گیاه است.


خاک

اسپاتی فیلوم به خاکی با زهکش سبک و مناسب نیاز و می توان از ترکیب پیت ماس و خاک برگ و پرلیت استفاده کرد و یا آنکه ترکیب کوکوپیت و پرلیت و خاک برگ را بکار برد.

عدم وجود عناصر کافی در بستر کاشت از جمله دلایل کاهش رشد، پریدگی رنگ و کوچک ماندن برگ ها بخصوص برگ های جوان و عدم شکل گیری گل ها است.


بهتر است که کود را در طی فصل رشد یعنی بهار و تابستان بکار برد.

استفاده از کودهای کامل که حاوی آهن و منیزیم است برای این گیاه بسیار مناسب است زیرا اسپاتی فیلوم به کمبود آهن و منیزیم نیز حساس است و در اثر کمبود این دو عنصر حاشیه برگ های آن زرد خواهد شد.


تکثیر

این گیاه به تدریج انبوه و گسترده می‌شود بنابراین در زمان تکثیر گیاه می‌توان گیاه مادری را به دو یا سه دسته تقسیم کرد و هر قسمت را در گلدانی جداگانه کشت نمود.

هنگام قرار دادن گیاه جوان در گلدان مستقل مراقب باشید که آن را در همان سطحی که قبلا در خاک قرار داشته است بکارید.

عمیق تر کاشتن گیاه کمکی به رشد بهتر آن نخواهد کرد.

این گیاه در صورت شرایط مساعد محیطی بذر نیز تولید می‌کند که برای تکثیر می‌توان از آنان استفاده کرد.


بعد از قهوه ای شدن گل ها و پوشش بذر ،پوشش ذرها را باید با چاقویی تیز شکافت و بذرها را در بستری سبک و مرطوب به شکل سطحی کاشت و لایه نازکی از بستر کاشت را بر روی انان قرار داد

و دمای محیط را حدود ۲۲،۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم کرد. وجود نور جوانه زنی بذرها را تسریع می‌کند بنابراین ظرف محتوی جوانه ها را در محیطی روشن اما به دور از نور آفتاب قرار می‌دهیم.


افزایش رطوبت نسبی محیط و یا کشیدن پلاستیک شفاف بر روی بستر کاشت بذرها به جوانه زنی آنان کمک خواهد کرد.

اگر تمامی شرایط مناسب باشد در طی ۱۰ روز شاهد جوانه زنی بذرها خواهیم بود

آفات و بیماری،شته و کنه تارعنکبوتی آفت این گیاه است، حشرات سپردار نیز گاهی مشکلاتی را ایجاد می کنند.


این حشرات بر روی برگ دمبرگ و یا ساقه تجمع می کنند و از شیره گیاهی تغذیه کرده و موجب زردی برگ ها ضعیف شدن گیاهان می شوند.

تریپس نیز از دیگر آفات است که می‌تواند از شیره گیاه تغذیه کند که در نتیجه فعالیت آنان برگ ها در هم پیچیده و بدشکل می شوند و لکه هایی نقره ای خاکستری بر روی برگ ها ایجاد می شود.

بلایت فیتوفترا از جمله بیماری های قارچی است که لکه های مرده سیاه یا قهوه ای رنگ در حاشیه یا مرکز پهنه برگ ایجاد می‌کند.


پوسیدگی ریشه قارچی که با دو قارچ Pythium و Cylindrocladium شکل می‌گیرد بیماری دیگری است که موجب زرد شدن برگ ها بخصوص برگ های پایین گیاه نزدیک به ریشه می شود و گاهی با پژمردگی گیاه نیز همراه است.


ممکن است لکه های بیضی شکل قهوه ای تیره بر روی پهنه و دمبرگ شکل گیرد بخصوص در نواحی نزدیک سطح خاک بوجود آید که در این مرحله نشانه از بین رفتن اکثر ریشه های گیاه و مرگ حتمی گیاه است. لکه برگی بیماری دیگری است که که بر اثر آن لکه هایی حلقوی به رنگ سیاه تا قهوه ای بر روی حاشیه و پهنه برگ مشاهده می‌شود.

در لکه ها ممکن است حلقه های متحد المرکز وجود داشته باشند.

عدم آبیاری بیش از اندازه، تهویه مناسب هوای محل نگهداری گیاه، استفاده از بسترهای کاشت ضدعفونی شده از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع بیماری های قارچی است. اما اگر بیماری شروع شد و پیشرفت داشت باید از سموم مناسب قارچ کش استفاده کرد.


بیماری های ویروسی


موزاییک موجب ظهور لکه های زرد رنگ بر روی پهنه برگ، بد شکلی برگ ها و کوچک ماندن قامت گیاه می‌شود. بیماری ویروسی راه حل ندارد و تنها باید گیاه آلوده را از بین برد.


هرس


بعد از خشک شدن گل ها می توان ساقه آنان را از نزدیکی سطح خاک قطع کرد همچنین برگ های خشکیده و ضعیف را نیز بهتر است که از نزدیکی سطح خاک قطع کنیم.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


روی خواسته هات هیپنوتیزم شو! (80% تخفیف+هدیه ویژه) روی خواسته هات هیپنوتیزم شو! (80% تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده